.

NIET KUNNEN PRATEN EN HOE DAN?

Enkele afkortingstermen die gebruikt gaan worden

  • O.C. .......................................... Ondersteunende Communicatie



Wat als iemand niet kan praten, hoe reageren de mensen hierop?
Er wordt meestal gedacht


  • wanneer iemand niet kan praten zal hij ook wel verstandekijk gehandicapt zijn.
  • wanneer iemand niet kan praten zal hij ook wel niet kunnen horen.
  • wanneer iemand niet kan praten zal hij ook wel niets begrijpen.
  • wanneer iemand niet kan praten zal jij als communicatiepartner wel weten wat het beste is voor hem.

Maar dit alles is gelukkig niet waar, meestal weet men niet hoe men met zo'n persoon om moet gaan

.

Enkele tips voor communicatiepartners.



  • neem aan dat de O.C. gebruiker intelligent is, misschien wel slimmer dan jezelf.
  • neem aan dat de O.C. gebruiker net zo goed kan horen als jij.
  • neem aan dat de O.C. gebruiker alles opvangt en begrijpt van wat jij en anderen zeggen.
  • neem aan dat je zult moeten uitzoeken wat de O.C. gebruiker wil en luister naar hem.

En verder wat heel belangrijk is;

  • zorg dat het O.C. systeem beschikbaar is en werkt als je met een O.C. gebuiker praat.
  • vraag de O.C. gebruiker waat je het beste kunt jaan staan of zitten
  • vraag de O.C. gebruiker of aan iemand die hem goed kent, uitleg over het systeem en hoe de O.C. gebruiker het systeem toepast. Wanneer de O.C. gebruiker een eenvoudig communicatiehulpmiddel heeft, vraag eveneens naar het gebruik, bijvoorbeeld of je na ieder woord of symbool dat aangewezen wordt het woord moet uitspreken of moet zwijgen tot aan het einde van de boodschap.
  • wanneer het O.C. systeem niet werkt, vraag de gebruiker hoe hj ja/nee aangeeft.
  • wanneer je haast hebt, zeg dat dan en communiceer even met ja/nee, liever dan niets vragen en vervolgens verkeerde conclussie's maken. Stel alleen een vraag als je ook echt de tijd hebt om naar het antwoord te luisteren.
  • wanneer er tekst verschijnt op het scherm van de V.O.C.A. ga dan niet meelezen maar wacht op de spraakuitvoer.
  • wacht tot de O.C. gebruiker helemaal is uitgesproken. Is de boodschap niet duidelijk, vraag dan of hij hetzelfde op een andere manier kan vertellen. Ga pas aanvullen of gokken wanneer je toestemming daarvoor hebt van de O.C. gebruiker.
  • voel je niet vervelend als je even geen tijd hebt om met een O.C. gebruiker te praten. Kom een ander keertje terug als je wel tjd hebt.
  • richt je tot de O.C. gebruiker en niet tegen de persoon die toevallig naast hem staat.
  • spreek in een normaal tempo en met een normale luidheid en articulatie, ga bijvoorbeeld niet overduidelijk articuleren.
  • de V.O.C.A. is de stem van de O.C. gebruiker, niet het apparaat spreekt maar de gebruiker;"wat zegt dat ding nu?", "Ik begrijp dat apparaat niet!"
  • bedenk bij eenvoudige communicatiehulpmiddelen dat de gebruiker een beperkte woordenschat tot zijn beschikking heeft, vraag dus door.
  • geef eerlijk toe wanneer je een mededeling niet hebt begrepen. Ga niet doen alsof je de gebruiker begrijpt.
  • wees relaxed en geniet van de communicatie, neem tijd om de O.C. gebruiker beter te leren kennen. Dat is zeker de moeite waard.


Klik hier om terug te gaan naar communicatie
Wordt nog volop aan gewerkt!